Tuesday 29 January 2013

I'M UNITED

MEMORY DI OLD TRAFFORD








Tanggal pada bulan September 2010, saya telah menjejakkan kaki saya ke bumi England iaitu di negara dimana bermulanya sejarah bola sepak dunia. Tiada yang lebih mengujakan saya ialah apabila berpeluang menjejakkan kaki ke stadium bola sepak yang tersesar di England dan terkenal didunia iaitu Old Trafford,Manchester,England. Kelab Bola sepak Manchester United merupakan kelab ChildHood saya dari dulu lagi.biasala,kebanyakan rakyat di Malaysia terdedah dengan pengaruh bola sepak england dari dulu lagi.

close to the pitch
Lawatan saya ke stadium Old Trafford di temani oleh 4 orang rakan karib yang juga merupakan peminat tegar Man U. Tujuan sebenar kami kesini adalah ingin melihat sendiri kemajuan bola sepak di England. Infrasturuktur, teknologi yang digunakan adalah snagat canggih bagi melancarkan sesuatu game bola sepak tersebut.
Infrastruktur bagunanan stadium adalah canggih dan kemudahan didalam stadium dibina bagi memudahkan semua orang termasuk penonton,pemain dan staff. Banyak lagi yang perlu dipelajari oleh kelab bola sepak di negara kita bagi menyaingi teknologi bola sepak mereka. Di england, Football Is Bussines dimana sumber kewangan kelab dijana sendiri dengan wang diperolehi dr pihak penaja,gate,merchandise dan penjualan pemain. Bukan seperti di negara kita yang bergantung harap kepada geran tahunan kerajaan dan FAM.





Perjalanan kami dari London ke Manchester mengambil masa hampir 8 jam dengan menaiki bas. Banyak kemudahan pengangkutan lain seperti train dan Flight,tetapi perjalan dengan bas adalah yang termurah. Semasa di Stadium Old Trafford, Kami telah dibawa melawat sekitar luar dan dilam stadium oleh pegawai stadium yang bertugas. Harga stadium tour ialah 30 pound seoarang. Kami diberi penerangan tentang sejarah penubuhan kelab dan teknologi yang digunakan oleh stadium.





















No comments:

Post a Comment